03 February 2011

Ade ape dengan 12 binatang dalam kalendar Cina?

Bila dah duduk dalam masyarakat majmuk ni,
orang lain raya, kita pon sibukkkkk nak raya.
Sibukkkk nak balik kampung.
Sibukkkkkk nak cuti main bunga api, tanglung segala.




Memang meriah hidup kat bumi Malaysia ni kan?
Tapi lebih bereti bila setiap perayaan yang kita sambut tu, kita faham serba sedikit tentangnya. Janganlah celebrate 'kosong' je. 
Semua orang tahu, tahun baru (cina) kali ni datang dengan simbolik Arnab.
Tapi tau ke ape istimewanya tahun Arnab ni??
Malulah kalau tak tau kan.. especially yang lahir pada tahun Arnab (macam aku).
Jom kita amik tahu!






Menurut pakar feng shui, arnab melambangkan tuah dan membawa unsur kayu.
Kayu secara simboliknya membawa maksud kekayaan, kemakmuran dan kesihatan.
Tiga elemen berkenaan, mempunyai kaitan yang sangat rapat
dengan sayur-sayuran juga segala jenis buah-buahan.
Justeru, rakyat Cina digalakkan ganti buluh atau hadiah yang lain dengan
elemen tersebut. Juga memakan lebih banyak
buah-buahan selain membela arnab.
 Sumber





Itu untuk tahun ni, Arnab.
Camne dengan tahun-tahun lain??






Harimau -  berani, emosional, tidak terduga
Kerbau - kukuh, tenang, dipercayai
Tikus -  cerdas, menarik, terus-terang
Babi -  tulus, sabar, jujur
Anjing -  setia, jujur, cerdas
Ayam jantan - akal, terancang, tegas
Monyet - aktif, suka bersenang-senang, ingin tahu
Kambing -  kreatif, lembut, penyayang
Kuda -  energik, berdikari, pekerja keras
Ular -  menggoda, pintar, bijaksana
Naga - mulia, energik, ghairah

Arnab - penyayang, tulus, peka 




Menarik kan??
Untuk pengetahun korang, 12 binatang ni sangat istimewa dalam kehidupan orang-orang Cina. Setiap binatang tu, melambangkan keperibadian setiap individu yang lahir pada tahun tersebut.
Ini kepercayaan orang-orang Cina la.
 Tapi tak salah kalau kita hormati dan amik tahu tentang perayaan bangsa lain kan?



Happy Holiday, everyone! =)