Oh tali pusat!


***Scene 1***

Aku: Mama, tali pusat baby yang dah tercabut nanti nak buat ape? Tanam eh?
Mama: Kalau ikut petua orang Philippines (my mom is a Filipino), jangan tanam terus.
Aku: Dah tu buat ape? Buat lauk? =P
Mama: Simpan je sampai kering. Bukannya berbau pon.
Aku: Simpan sampai bila?
Mama: Sampai anak yang last. Kumpul semua tali pusat (dari anak first sampai anak last) then tanam sekali. Orang kata, supaya nanti ikatan adik-beradik rapat.
Aku: Hoh gitu? Tapi memang berkesan ke?
Mama: Heheh. What do u think?
Aku: Betul la kot. Tengok kitorang adik-beradik rapat je. 
Mama: Ehehehehe..Entah. Mama ikut orang je. Kuasa Allah jugak yang menentukan. =)



***Scene 2***

Aku: Mak, tali pusat anak-anak dulu, camne mak uruskan ye?
MIL: Mak simpan sampai kering.
Aku: Untuk?
MIL: Nanti kalau anak-anak degil, rendam tali pusat dalam air, kasi diorang minum.
Aku: *tahan muntah* erkkk ye ke Mak?
MIL: Hahaha..tapi mak tak pernah buat pon. Mak rendam je dalam air, pastu acah-acah nak kasi diorang minum kalau degil. Tapi takde la kasi minum betul-betul. Geli lah. Ehehe.
Aku: *phewww!*



***Scene 3***

Hubby's friend: Fify, nanti tali pusat anak tu, ko jangan buang. Simpan je.
Hubby: Kenapa?
Hubby's friend: Nanti kalau anak kau tak dengar cakap, kau kasi dia minum air tali pusat!
Hubby: Hahhhh???!! Ye ke?
Hubby's friend: Iye..Mak aku dulu memang selalu buat camtu..
Hubby: *cekik diri sendiri* Bluekkkkk!


6 comments:

azieazah said...

Pernah gak dengar orang sebut macam tu. Tapi Mak Kak Azie kata, simpan sampai kering, pastu biar dia hilang sendiri.

Memang betul. Semua tali pusat anak2 ntah mana ntah ilang dalam rumah.

Jiji-Fify said...

Kak Azie,
erkkk biar hilang sendiri?? kang takut kena makan dek bebudak tu camne? :P

Lady Of Gothica said...

hakahak lawak!

lovelywa said...

Ji, simpan je laa wat kenangan..hehehe..bab kasi minum tu adoyaii geli dengornyee..

SURIA AMANDA said...

YER KER ERK? geli plak along dengar...

Bardboo said...

eyy..x mau la bg ammar minum air tali puat dia..geli kott...