Entry daging

 Ni entry zaman raya haji okay.
Belum basi lagi.
Walau raya haji dah berganti deepavali. Deepavali dah berganti awal muharam. Awal muharam dah berganti musim mengawan. Keh keh keh
Tapi aku tetap nak update pasal raya haji.
Sebab belog aku ni timeless, priceless, odourless *apetah*

Actually bukan pasal raya haji sangatlah.
Tapi pasal daging korban yang banyak time raya haji.
Asal musim haji je, daging sangat banyak. Hujan daging.
Tetiba dalam freezer dah macam almari daging.
Bersusun berlipat cantik. Bukan baju tapi daging. Bayangkannnnn
Tu semua hasil raya haji lah. Jiran-jiran bagi. Sedara- mara bagi. Family aku bagi. In-laws pon bagi. Hamikkkk..

Semakin banyak orang bagi daging korban, maka semakin banyak daging berlipat di dalam freezer, maka semakin banyak masakan daging yang perlu dimasak, maka semakin banyak makan daging, maka semakin banyak daging di tubuh.
Panjang hipotesis kita pada hari ni. Huhu

So bagi menghabiskan stok daging yang banyak tu, kitorang pon pulun makan daging 40 hari 40 malam. Sampai senak ulu hati.
Aku pon sampai hari-hari terbengap-bengap nak pikir nak masak apa daging-daging ni semua. So hari ni aku nak bagitau aku buat apa dengan daging-daging tu. Heheh
Shy shy nak bagitau. Kengkonon la pandai masak.

Pertama, daging salai masak lomak cili api.

 Aku sebagai cucu orang nogori somilan memang tak bulih dipisahkan dongan masak lomak cili api. Aku kalau makan masak lomak selama tujuh generasi pon takkan muak punya. Nak cakap masak lemak memang fevret habis la kan. Haha.

Seminggu lepas raya haji hari tu, aku ada balik rumah MIL.

Mak: Nak mak masak apa tengahari ni? Daging banyak.
Aku: Salai la mak. Buat masak lemak pon sedap jugak. 
*hamboi pandai bagi arahan. puii punya menantu*

So mak pon buat la daging salai masak lomak. Huihhhh sedap dia takyah cakap lah. 
Aku makan macam tiada hari esok. Haha

Pastu masa kitorang dah nak gerak balik Penang, mak bekalkan satu beg plastik daging untuk kitorang.
Aku: Untuk apa ni mak?
Mak: Daging la. Kang buat sendiri daging salai masak lemak kat rumah.

Aku syak, maksud tersirat mak ialah: Kau nak makan daging salai masak lemak, sila buat sendiri. Jangan tau perabih je, masaknya tak tahu. Kah kah kah 

Tapi tak lama lepas tu, bila balik umah Mak lagi,  
"Mak, tengahari ni buat kari ketam boleh?"
Hamboiiiiiiii.....!
Nasib baik mak mertua aku sangat penyayang. Setakat ni tak pernah lagi aku kena hempok pasu kalau mintak dia masakkan apa-apa.

Dipendekkan cerita, ni lah hasil air tangan aku guna daging yang mak bagi tu.
Daging salai masak lomak cili api utagha mai.
Kemain panjang nama masakan. Haha

 Aku letak pauh muda dan terung kecik.
Masam-masam baru menusukkkkk..


Yang kedua, aku buat Black Pepper Beef.
Huiii omputih terus. Huhu.
Daging masak lada hitam je walaupon..

 Motif letak gambar sampai 3 keping? Baru nampak banyak. Walau masak untuk 2 orang makan je. Haha.

Black pepper beef ni hubby suka tahap max. Walaupon dia tak cakap pon sedap ke hape. Tapi aku boleh tahu. Cey ceyyyy.. Haha.
Sebab?
Selalunya kan. Kalau lepas makan nasi, mesti dia akan cakap camni,
"Sayang, nasi lebih ni simpan la untuk tengahari esok."
Tapi tetiba dinner malam tu dia cakap, "Sayang, nasi tinggal banyak ni je ke???"
Wakakaka!
Padahal selama ni aku masak memang banyak tu la setiap hari. Tak pernah pulak tak cukup. Tapi hari aku masak black pepper beef tu, tetiba boleh tak cukup??
Sudah la bang..Cakap je la black pepper beef tu sedap bukan kepalang.
Lalalala~


Yang ketiga, aku dah buntu tahap moksha dah tak tau nak buat apa lagi dengan daging-daging tu semua.
So aku blend kesemuanya. Dan buat popia.
Buat banyak-banyakkkk pastu simpan dalam freezer. Bila nak makan goreng.
Senang.
Selama tujuh purnama kitorang minum petang makan popia je. Huhu.

 Orang melayu suka makan popia dengan sos kan.


Tapi orang filipina suka makan popia dengan cuka campur garlic.
Tapi aku campur cabai sikit. Baru masuk dengan tekak melayu sejati hubby ittew.

Cukuplah kita cerita tiga masakan sahaja.
Kang lebih-lebih jadi belog masak memasak masaklah kau pulak.

Untuk Resepi, korang boleh refer sini:
Masak Lemak Daging Salai
Black Pepper Beef
Popia Daging

Selain tu ada jugak aku buat, bihun sup daging dan spaghetti bolognese.
Tapi malas nak cerita sebab malas. Ehh?
Oleh yang demikian, tamat sudah riwayat semua daging.
Ok bye!


Kalau suka boleh LIKE, Kalau tak suka boleh jalan. Heheh

3 comments:

dari sisi hidupku said...

amboi, entry masakan sudah. haha, sampai dah tak tau nak buat apa daging tu. makan banyak sangat kang kena darah tinggi plak.

yun said...

jie.andaikata lah kak yun nak mintak resepinya,agak2 ko sudik tak menepeknya kat entry ko tuh jie? normalkan jie,kalau tunjuk masakan,mesti kena ada add resepinyer...

Jiji-Fify said...

dari sisi hidupku,
betulllll!!!! haha lepas habis semua daging terus puasa daging selama sebulan. huhu.

yun,
sebenarnya saya sudi je kongsi resepi huhu. tapi masalahnya saya pon tengok resepi kat tenet haha! segan la nak mengaku resepi sendiri kan. akak try search kat myresepi.com ok?